Jag är en person som gillar att engagera mig och att bygga relationer med människor och låta mitt nätverk växa.

Carl-Johan Appelberg, marknadschef, Heidelberg Materials
Carl-Johan Appelberg, marknadschef på Heidelberg Materials.

När den unge Carl-Johan Appelberg lämnade småländska höglandet på 90-talet för studier till byggingenjör vid Mitthögskolan i Härnösand hade han ingen aning om att han en dag skulle arbeta med klimatförbättrad betong och gå i bräschen för hållbart byggande. Men som så ofta sker tog livet och slumpen honom med på olika spännande vägar både yrkesmässigt och privat. Efter studierna hamnade han i gruvindustrin och arbetade i såväl Boliden som Gällivare under några år innan kompassen styrde honom söderöver och en tjänst som arbetsledare och senare kalkylator på NCC i Göteborg. 

– Det var egentligen där jag först kom i kontakt med betong på allvar eftersom jag var arbetsledare för ett stort parkeringshus. Jag fick gå olika betongkurser och lärde mig mycket och blev fascinerad av materialet, säger Carl-Johan och fortsätter:  

– Betong är en så påtaglig del av helheten. Se bara på en betongstomme – det är en väsentlig pusselbit i en byggnad och dessutom är det ett material med stor potential för hållbarhet. 

Vill komma in tidigt 

Efter några år på NCC blev han rekryterad till en position som säljare på Strängbetong och efter det hamnade han på Kynningsrud Prefab som senior säljare. Därefter kom han tillbaka till NCC under några år innan han 2018 återvände till Kynningsrud Prefab som via ett ägarbyte 2020 blev Heidelberg Materials. I dag arbetar Carl-Johan Appelberg som marknadschef på Heidelberg Materials i Uddevalla, där han har en central roll inom marknadsföring, försäljning och projektgenomförande i tidiga skeden. Just detta att vara med tidigt i processen är något som lockar honom och han trivs bäst när han får samverka nära med kunden.   

– Min styrka ligger i att jag är bra på att se de grova dragen. Jag tycker om att komma in tidigt i ett projekt, när kunden ännu inte har en färdig lösning på sitt behov, och då vi kan vara med och hjälpa dem att hitta en fungerande struktur på byggnaden, säger Carl-Johan som mestadels arbetar med samverkansentreprenader och partneringprojekt. 

Fokus på hållbarhet 

Även om rollen som marknadschef har mycket fokus på försäljning och ledningsfrågor – Carl-Johan Appelberg sitter även i bolagets ledningsgrupp – så innebär den också ett stort fokus på hållbarhetsfrågor, något som han inte tycker är motstridigt, tvärtom.  

– Redan för ganska många år sedan gjorde jag en trendspaning att hållbarhet kommer att bli en viktig parameter för att attrahera kunder och vara framgångsrik. Så för oss har hållbarhetsarbetet alltid drivits av marknadsmässiga skäl, säger han och fortsätter: 

– I dag är hållbarhetsarbetet och våra klimatförbättrade produkter en självklar del av vår affärsutveckling och något vi arbetar med på högsta lednings- och strateginivå.

Guldmedaljvinnare 

Tidigare i år vann Heidelberg Materials Nordbyggs guldmedalj för ”Årets nyhet” för sina klimatförbättrade håldäck, en produkt som Carl-Johan Appelberg brinner för.   

– Det var överraskande och jättekul att vi vann. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg och att vi jobbar med rätt saker. Jag hoppas att utmärkelsen ska få ännu fler att få upp ögonen för den här produkten.    

Håldäcken är både tillverkade i klimatförbättrad betong och, med sina 15 centimeter, betydligt tunnare än traditionella däck. Båda egenskaper som gör att klimatavtrycket blir mycket mindre än andra håldäck och framför allt en stor skillnad mot massiva bjälklagskonstruktioner.  

–  Jag ser en enorm potential för den här produkten. Det går åt 20 procent mindre material jämfört med andra håldäck och 60 procent mindre än för massiva bjälklag. Den är lättare att transportera och lagerhålla och framför allt bidrar den till att nå riktigt låga koldioxidtal på betongstommarna, vilket gör att vi tar upp kampen fullt ut med träbyggnadstekniken när det gäller klimatpåverkan från bjälklagskonstruktionen.  

CCS – ett enormt tekniksprång 

Hållbarhetsarbetet slutar dock inte vid produktionen. Utvecklingen på området går snabbt, och Carl-Johan Appelberg ser flera tydliga trender som kommer att påverka byggbranschen de kommande åren. En av dem är koldioxidinfångning vid cementtillverkning. 

– Jag var nyligen på studiebesök vid vår CCS-anläggning i norska Brevik, som är världens första fullskaliga CCS-anläggning inom cementindustrin. Den här tekniken kommer på bred front nu på väldigt många anläggningar och det är ett tekniskt språng utan dess like. Den påverkan det kommer ha på möjligheten att fortsätta att använda betong är avgörande för materialets framtid och det är oerhört positivt.   

Han tror även på en ökad variation i hur olika material används i framtidens byggnation. 

– Vi kommer se fler stommar där man kombinerar olika material – att man helt enkelt använder rätt material på rätt plats. Medvetenheten om var koldioxidbelastningen kommer ifrån ökar, och vi blir allt bättre på att välja material utifrån deras egenskaper. I dag bygger man ofta i antingen stål, betong eller trä, men jag är övertygad om att hybridstommarna kommer att bli vanligare framöver. 

Relationsbyggare 

Carl-Johan Appelberg har flera åtaganden utanför sin dagliga yrkesroll på Heidelberg Materials. Han är till exempel ordförande i valberedningen för Svensk Betong och för Byggföretagen Bohus Norra Älvsborg samt sitter i hållbarhetsutskottet och är styrelseledamot i Lean Forum Bygg. 

– Jag är en person som gillar att engagera mig och att bygga relationer med människor och låta mitt nätverk växa. 

Engagemanget och viljan att utveckla både människor och bransch går som en röd tråd genom Carl-Johan Appelbergs yrkesliv. Han beskriver sig själv som en person som inte räds att ta på sig mycket ansvar – bara arbetet leder framåt. 

– Om jag fick göra om den yrkesmässiga delen av livet skulle jag göra precis samma sak igen. Jag är väldigt glad och nöjd över allt det jag fått uppleva hittills och ser fram emot många spännande år till i betongbranschen. 

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.