Hybridpumparna körs på HVO fram till arbetsplatsen och där kopplas elströmmen på. 63- till 125 amperes uttag behövs för drivning till 100 procent på el eftersom de hybriddrivna pumparna har olika kapacitet. Tack vare eldriften minskas klimatpåverkan genom hela arbetsprocessen.

I Sundsvall finns en av de största pumparna med en kapacitet om 47 meters längd. I och med satsningen bidrar företaget till kommunens målsättning om en klimatneutral kommun 2030.

 I Umeå är pumpens kapacitet 36 meter och där finns också en hybridbetongbil. Umeå är en expansiv region sedan flera år med miljözon i de centrala delarna av staden.

– Pumparna är inte stationära utan de flyttas dit jobben ska göras. De har ett steglöst uppställningssystem som innebär att stödbenen inte längre är begränsade till fasta uppställningspunkter. Med vår utrustning vill jag hävda att vi ligger i framkant på området, säger Fredrik Hedlund.

Hybriddrivna betongpumpar i kombination med eldrivna betongbilar är ett kanonrecept.

Fredrik Hedlund, arbetschef Swerock

Stort jobb i Skellefteå

Batterijätten Northvolt bygger en av Europas största batterifabriker för produktion av litiumjonbatterier. De ska sedan användas för lagring av energi samt för elbilar. Swerock levererar betong till bygget och en stor del är ECO-betong som producerades i Swerocks mobila betongfabrik uppställd i en bergtäkt på nära håll.

I testsyfte användes två batteridrivna betongbilar, som körts upp från Stockholm samt en hybrid betongbil som körde i skytteltrafik mellan byggarbetsplatsen och den mobila betongfabriken, varifrån även ballasten hämtades. Dessutom hade Swerock tagit upp den hybriddrivna betongpumpen med 47 meters kapacitet från Sundsvall.

Efter avslutad gjutning laddades de eldrivna betonglastbilarna vid laddstationer i Skelleftehamn. I samband med lossning kunde de eldrivna betongbilarna även ladda via Northvolts voltpacks som var uppställda vid byggarbetsplatsen.

Vad är din åsikt?

Delta i diskussionerna på vårt Forum, en exklusiv mötesplats för dig i byggbranschen.

Anslut dig till en gemenskap av passionerade byggare!

Till forumet

Framtiden är här

– Det är verkligen en skön känsla att kunna stå inomhus med betongbilen och pumpa utan att behöva avgasutsug. Den hybrida betongpumpen blir också tystare jämfört med om lastbilens förbränningsmotor skulle vara i gång. Vi pratar verkligen om en kraftig förbättring på området.

– Hybriddrivna betongpumpar i kombination med eldrivna betongbilar är ett kanonrecept både för klimatavtrycket och arbetsmiljön. Det är framtiden, tro mig, summerar Fredrik Hedlund, arbetschef på Swerock vars ambition är att bli ett klimatneutralt företag 2045.

Hybriddrivna betongpumpar i kombination med eldrivna betongbilar är ett kanonrecept både för klimatavtrycket och arbetsmiljön, säger Fredrik Hedlund, arbetschef vid Swerock fabriksbetong Nord i Sundsvall. Foto: Swerock.