Nybrogruskoncernen har sedan sju år tillbaka bytt från diesel till miljövänligare HVO100, vilket kraftigt minskat klimatavtrycket. Samtidigt har merkostnaden för drivmedel blivit nästan 6 miljoner kronor per år, vilket påverkar konkurrenskraften. Företaget överväger nu framtida alternativ som biogasfordon, men HVO100 har hittills minskat utsläppen med 80–85 procent.
Intresset för nationell yrkesutbildning är mycket stort. Den senaste ansökningsomgången har överträffat förväntningarna och många ansökningar gör konkurrensen i pilotverksamheten hård.
Genom att använda klimatförbättrad betong i förstärkningen av kajen i Skandiahamnen i Göteborg minskar projekt Skandiaporten koldioxidutsläppen med cirka 760 000 kilo, motsvarande drygt 30 procent. Besparingen uppnås tack vare nära samarbete mellan NCC, Göteborgs Hamn AB och Thomas Betong, där betong med lägre klimatpåverkan, fossilfria transporter och optimerade konstruktioner används.