Temperaturen vintertid är verkligen en stor utmaning. Men vi har steg för steg lärt oss hur maskinens kapacitet vid eldrift kan användas på bästa sätt.
LUDVIG DAHLGREN, AFFÄRS-OCH UTVECKLINGSCHEF, BYGGBETONG JOHN DAHLGREN AB

Kunderna erbjuds en ”paketlösning” med klimatförbättrad betong vid bygget som dessutom levereras via den hybriddrivna pumpen med rejält sänkt klimatavtryck som följd.
– Vi räknade på inköpet av en hybriddriven pump och sedan gick det snabbt från ord till handling. Det blev ingen långbänk med information om ärendets gång vid flera styrelsemöten, förklarar Ludvig Dahlgren, som är företagets affärs- och utvecklingschef.
Inte nog med sänkt klimatavtryck vid bygget, arbetsmiljön blir också så mycket bättre rent bullermässigt när pumpen kan köras på el.
– Betongpumpen har inget större batteripaket vilket i sin tur leder till längre livslängd och ett bra andrahandsvärde.
– Många byggarbetsplatser har inte tillräcklig kapacitet för att få fram ström i den omfattning som krävs för pumpen på kort varsel Därför är det viktigt att kunden i god tid framför önskemål om eldrift redan vid projektstart så vi får rekognoscera möjligheterna till uppställningsplats med mera.
Stort geografiskt arbetsområde
Företaget jobbar längs Västerbottenskusten liksom i inlandet och i Västernorrland. Avstånden talar också sitt tydliga språk. Företaget har haft gjutningar i Östersund, vilket motsvarar avståndet mellan Stockholm-Göteborg.
– Temperaturen vintertid är verkligen en stor utmaning. Men vi har steg för steg lärt oss hur maskinens kapacitet vid eldrift kan användas på bästa sätt. Utifrån gjorda erfarenheter har det visat sig att de hybriddrivna pumparna fungerar bra även vid kall väderlek.
– Ett fåtal jobb kräver enormt höga pumphastigheter över 30 kubikmeter i timmen och då fungerar det bara med HVO eller diesel som drivmedel. Om kunden räknat med eldrift vid aktuellt tillfälle får vi informera om i förväg att det leder till ytterligare några timmars användning av betongpumpen.
– Ju mer vi jobbar med klimatförbättrad betong liksom den hybriddrivna pumpen växer också en ny medvetenhet fram hos oss om effekterna av produkt och leverans. Sammanfattningsvis leder kombinationen av klimatförbättrad betong och hybriddriven pump fram till en större miljöbesparing än vad som tidigare kunnat uppnås.
Förhoppningsfull
Ludvig Dahlgren upplever också att det håller på att växa fram en medvetenhet om fossilfria arbetsplatser hos beställarna. Men han ser inget behov i dagsläget till att investera i en tredje hybriddriven betongpump.
– Förhoppningen är att efterfrågan ska öka ännu mer i beställarleden när till exempel, Trafikverket, industrin och bostadsutvecklare, blir medvetna om att resurserna finns med hybriddrivna pumpar som innebär mindre klimatavtryck än tidigare, summerar Ludvig Dahlgren.