Det börjar bli en rejäl prisskillnad mot traditionell fossil diesel och de facto så påverkas vår konkurrenskraft.

MÅRTEN JOHANSSON, EKONOMICHEF NYBROGRUSKONCERNEN 
– Varför ska goda miljöideal rent utsagt bestraffas i andra änden, frågar sig Mårten Johansson, Nybrogruskoncernen.

I koncernen ingår två betongfabriker belägna i Vimmerby och Västervik. Fordons- och maskinparken utgörs av sju betongbilar, två betongpumpar och i ballastverksamheten finns ungefär 50-talet maskiner som dumprar, hjullastare och grävmaskiner etcetera. Omställningen berörde all verksamhet.  

– Det börjar bli en rejäl prisskillnad mot traditionell fossil diesel och de facto så påverkas vår konkurrenskraft. Kunden är inte beredd att betala mer för vare sig miljövänlig maskinpark eller för miljövänligare produkter, säger Mårten Johansson, ekonomichef och en av tre bröder bakom företaget. 

– Sänkta skatter på fossildieseln har lett till en prisskillnad på cirka 5* kronor per liter och vi förbrukar ungefär 1 miljon liter flytande bränsle på ett år. Omsättningen är 200–250 miljoner kronor per år och då kan var och en förstå att vår inriktning med fossilfritt drivmedel påverkar resultatet mycket negativt. Varför ska goda miljöideal rent utsagt bestraffas i andra änden, frågar han sig. 

– Om fossilbränselpriserna inte sänkts så mycket som gjorts hade vi som valt HVO100 inte straffats lika hårt.  Å andra sidan har vi minskat vårt klimatavtryck med 80–85 procent sedan det historiska styrelsebeslutet togs om att lämna dieseln.  

Förberett för framtiden 

På vissa mindre täkter ute i skogen är det inte praktiskt genomförbart och ekonomiskt försvarbart att dra fram elkraft för att ersätta HVO till drivning av krossar. Krossverk fordrar kraftiga ledningsnät och Kalmar län har samma invånarantal som på slutet av 1800-talet vilket leder till mycket glesbygd, som i sin tur innebär kraftiga fördyringar i sådana här sammanhang. 

Där koncernen är verksam saknas laddningsinfrastruktur för lastbilar. Om beslut tas med satsning på ellastbilar, skulle företaget också på egen hand behöva finansiera sådan laddningsmöjlighet. 

För några år sedan flyttades en betongfabrik från Västerviks centralort till en av koncernens täkter. I samband med det gjordes förberedande arbeten för eventuell framtida eldrift av mobila krossar liksom ellastbilar. Ett nytt styrelsebeslut krävs dock för att fullfölja planerna med nya stora investeringar. 

– En vanlig villa ligger väl på 16 eller 20 Ampere. Men i detta fall pratar vi om upp till 1500 Ampere och då krävs det betydligt kraftigare ledningsnät. 

Viktigt övervägande 

Mårten Johansson upplever att pendeln svängt mot tongångarna som gällde för några år sedan i politiken och samhället när det gäller bättre miljö. Då skulle man se om sitt hus och se över klimatavtrycket. Han upplever att ”glöden” falnat för klimatarbetet i samhället och att många aktörer lämnat HV0100 till förmån för billigare diesel.  

– Den bistra verkligheten har gjort att vi nu sneglar på att lämna HVO för återgång till fossil diesel om utvecklingen fortsätter i fel riktning. Men vi tittar även på att i framtiden investera i biogasfordon som förnärvarande har något lägre drivmedelskostnad jämfört med HVO100. Utvecklingen framåt får visa vilken väg vi väljer att gå.  

*Pris oktober/november 2025. 

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.