Jag lär mig nya grejer nästan varje dag!
Ekrem sevim, betongbilschaufför, lujabetong

– Det var en jättejobbig tid precis efter branden. Jag blev arbetslös, sökte en hel massa jobb men fick ingenting och började känna mig ganska nere, säger Ekrem Sevim och minns tillbaka till tiden efter branden på tvätteriet där han jobbade.
Men så tipsade en person i hans närhet om att Ekrem borde ta lastbilskörkort för att öppna upp för fler möjligheter att få jobb. Han lyssnade och efter knappt fem månaders intensiva körkortsstudier hade han äntligen lastbilskörkortet i sin hand. Då började jobbsökandet igen.
– Jag sökte brett – allt från containerbil och återvinningsbil till betongbil. Så fick jag ett samtal från två olika arbetsgivare, där Luja Betong i Vallentuna var en av dem. Jag tyckte det lät spännande och tackade ja till en intervju. Bara en vecka senare hade jag börjat på mitt nya jobb.
Lärt sig mycket om betong
Det var fyra år sedan och Ekrem hade då väldigt liten erfarenhet av betong.
– För många år sedan jobbade jag ett kort tag som byggnadsarbetare i mitt hemland Turkiet och då använde vi manuella maskiner för att blanda betong, men i övrigt kunde jag ingenting om det när jag började på Luja betong.
I dag kan han desto mer. Som ny betongbilschaufför gick han parallellt med en kollega under ett antal veckor och pluggade in ett par nätkurser om betong och säkerhet, sedan var det dags att ta sig an körningarna med betonglastbilen helt på egen hand. I dag är han fullfjädrad i sin roll och kör dagligen betong från företagets fabriker i Vallentuna, Danderyd eller Kungsängen till kunder runtom i Storstockholm.
– Mina arbetsdagar börjar klockan 06.00 med en översyn av lastbilen. Jag fyller på vatten, olja och tankar bilen. Sedan tar jag mitt schema som vi alltid får dagen innan och ser vart den första körningen ska gå, berättar Ekrem Sevim.
Tung lastbil kräver framförhållning
Varje dag är det nya kunder, nya rutter och nya utmaningar. Ekrem kör en fyraxlad betongbil som väger hela 35 ton när den är fullastad – en tung pjäs som kräver både precision och framförhållning, särskilt på trånga byggen och i tät trafik.
– Det kan vara riktigt tufft ibland med framkomligheten på broar och under viadukter och jag kan inte köra var som helst på grund av min tunga last. Vi chaufförer måste alltid hålla koll på sådant själva och leta alternativa vägar. Men jag gillar det och tycker om min stora lastbil.
Hur många körningar han hinner med på en dag varierar – ibland två, ibland fem eller sex. Det beror helt på hur långa sträckor han kör, vilken metod som används och hur snabbt det går att lossa betongen.
Samarbete vid lossning
På plats på byggarbetsplatserna är det Ekrems uppgift att lossa betongen och, tillsammans med kunden, se till att den hamnar där den ska. I sin Ipad ser han redan innan leveransen vilken metod som ska användas – slangpump, maskinpump eller vanlig ränna.
– Maskinpump är snabbast, då går det på 10–15 minuter. Med slangpump kan det ta upp till en och en halv timme. Men vi är alltid i kontakt, jag och pumpkillen, under hela lossningen. Jag ser i min backkamera hur mycket han behöver och fyller på i baljan hela tiden.
Ibland stöter han på utmaningar – till exempel om det kommer klumpar i betongen.
– Då kan det bli stopp i slangen. Då måste vi stanna pumpen, koppla bort slangen och hjälpas åt att rensa. Det löser sig alltid.
Säkerheten alltid först
Att lossa betong är inte bara ett samspel – det ställer också höga krav på säkerhet och uppmärksamhet.
– Det gäller att vara fokuserad. Slangar kan gå sönder, det kan bli stopp eller översvämning om man inte har koll. Särskilt inne i stan är det känsligt. Du får absolut inte spilla betong på asfalten, då kan det bli böter. Man måste vara försiktig och lösa situationerna direkt om något händer.
Vad är då det bästa med jobbet som betongbilschaufför? Det mesta, tycker Ekrem.
– Allting är roligt. Visst, om det är rännkörning en iskall dag med snålblåst, då kan det vara lite tungt. Men annars gillar jag att träffa folk, köra till nya ställen, möta nya kunder. De blir alltid glada när vi kommer med betongen.
Och även efter många år bakom ratten fortsätter han att utvecklas.
– Jag lär mig nya grejer nästan varje dag!
