Det är ett viktigt steg för att säkra både framtida leveranser och vår egen utveckling.

Ulf Malmqvist, försäljningschef sliper, Heidelberg Materials Precast Abetong 
Ulf Malmqvist, försäljningschef sliper, Heidelberg Materials Precast Abetong 

Fler sliprar för ett växande underhållsbehov

Heidelberg Materials Precast Abetong har länge varit en central leverantör av växelsliprar till Trafikverket. Redan på 1970-talet utvecklade företaget en första design som kom att användas i alla svenska växlar fram till 2013. När en ny standard infördes det året skrevs ett nytt ramavtal, samtidigt behölls en mindre kapacitet för att kunna leverera underhållssliprar till de växlar som redan var installerade. 

Under 2025 har behovet av dessa underhållssliprar ökat kraftigt vilket har resulterat i längre leveranstider. I början av året beslutade därför Trafikverket att öka kapaciteten. I den efterföljande upphandlingen efterfrågades en fyrdubbling av kapaciteten för den äldre sliperdesignen - en upphandling som Heidelberg Materials Precast Abetong tog hem. 

Ramavtal med långsiktighet

Det nya ramavtalet tecknades innan sommaren och sträcker sig över fyra år med möjlighet till förlängning i upp till ytterligare fyra år. För att möta de nya kraven planeras en kapacitetsutbyggnad vid fabriken i Vislanda S under hösten. Investeringen beräknas vara återbetald redan inom två år.

– Att vi vinner det här avtalet visar på Trafikverkets fortsatta förtroende för oss som leverantör. Samtidigt är det ett viktigt steg för att säkra både framtida leveranser och vår egen utveckling, säger Ulf Malmqvist.

Fabriksutbyggnad i Vislanda

Vislanda S-fabriken har redan genomgått en större ombyggnad under 2024 för tillverkning av huvudspårsliprar. Med det nya ramavtalet får nu även produktionen av växelspårsliprar ett lyft, både genom modernisering och utökad kapacitet.

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.


Redaktion
Text: Redaktion