Precis som med klimatförbättrad betong blir vår asfaltprodukt kanske 10–15 procent dyrare än konventionella produkter. Till syvende och sist blir det ganska mycket pang för pengarna med tanke på den stora klimatbesparing som beställaren kan göra.
SARA LÖFGREN. REGIONCHEF BETONG SKANSKA INDUSTRIAL SOLUTIONS AB

Det understryker Sara Löfgren, regionchef betong Skanska Industrial Solutions AB, som berättar om företagets två ess i rockärmen för minskat klimatavtryck: Skanskas Husbetong 50 och Asfalt Zero. Betong med lägre klimatpåverkan introducerades för ungefär tio år sedan, där betongens klimatpåverkan reduceras stegvis i produkterna med koldioxidreduktion från10- till 50 procent, tack vare alternativa bindemedel.
– I början sålde vi mest av betongen med tio procents lägre klimatpåverkan. Nu är 20 procents klimatreduktion vanligast. Om ett år har nivån troligen stigit till 30 procent. Idag är försäljningen fördelad på ungefär 50/50 mellan klimatförbättrad betong kontra konventionell betong där inget alternativt bindemedel använts, säger Sara Löfgren.
Skanskas Husbetong 50 har upp till 50 procents lägre klimatpåverkan jämfört med branschstandard. Eftersom den ligger utanför standard behöver den alltid funktionsprovas först.
Snabb utveckling
Den snabba utvecklingen på betongsidan gör att beställarna rent generellt behöver sätta sig in i ämnet mer än tidigare. I spetsen finns bland annat projektutvecklande fastighetsbolag med exempelvis höga klimatmål på den egna koncernen.
När dessa företag testat och konstaterat att de klimatförbättrade betongprodukter håller måttet med fullt jämförbart resultat kontra standardbetongen, följer andra beställare efter när man fått bevis för att allting fungerar som det ska.
Ledande
Det speciella med Asfalt Zero är att den tillverkas med fossilfritt bränsle i asfaltverken, den innehåller upp till 70 procent returasfalt och det fossila bindemedlet bitumen ersätts till viss del av tallolja som är ett förnybart bindemedel. Talloljan är en restprodukt från svensk skogsindustri där oljan redan tagit upp koldioxid från atmosfären. När materialet läggs ut binds koldioxid i vägbanan så länge som asfalten ligger där.
På marknaden finns i dag många klimatförbättrade asfaltprodukter.
– Jag vågar ändå säga att Skanska är ledande på området. Vi var tidigt ute och har lagt ned mycket tid och resurser för att få fram produkten, fortsätter Sara Löfgren.
– Precis som med klimatförbättrad betong blir vår asfaltprodukt kanske 10–15 procent dyrare än konventionella produkter. Till syvende och sist blir det ganska mycket pang för pengarna med tanke på den stora klimatbesparing som beställaren kan göra. Det blir kort sagt en billig merkostnad för att kunna kapa koldioxidutsläppet kraftigt.
– Vi är glada att kunna bidra till våra kunders klimatresa. De tycker det är kul att man kan göra skillnad. Viktigast är att de från sitt håll driver utvecklingen framåt och börjar kravställa om produkter med lågt klimatavtryck.
Hållbart anläggningsbyggande
Skellefteå kommun hade bestämt sig för grön klimatreducerad asfalt. Och det blev Asfalt Zero från Skanska. Projektledare Johanna Granlund, Skellefteå kommun berättar om hur arbetsgången är upplagd steg för steg:
– Samhällsbyggnadskontoret i Skellefteå kommun fullföljer politikernas beslut om att anläggningsprojekt ska vara hållbara. Det betyder hållbarhet ur ekonomisk, social och ekologisk aspekt, säger hon och fortsätter:
– I anbudsförfrågan för asfalteringen av Stationsgatan utvärderades en utförandeentreprenör utifrån ”mjuka” parametrar. Det handlar om att vara en god partner till kommunen, ha bra företagsorganisation, kompetens och hållbart samhällsbyggande.
I nästa steg deltog entreprenören i granskningen av handlingarna som kommunen tagit fram, innan de stämplades om till bygghandlingar. Utifrån bygghandlingarna tog entreprenören fram en kalkyl. Om kommunen tyckt att priset var för högt hade kontraktet kunnat brytas här, men nu var parterna överens med inriktning att nå ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i projektet. Till exempel kan det gälla om maskinerna ska drivas av el eller HVO100.
– Skellefteå kommun ligger i framkant när det gäller hållbara anläggningsprojekt där bland annat flera av våra anläggningsprojekt prisats. Vi har inarbetat ett arbetssätt som går hand i hand med politikernas beslut, summerar Johanna Granlund. som nyligen valdes till Sveriges stadsbyggare 2025, framröstad av föreningen Sveriges stadsbyggare. Kiruna kommunflytt vann titeln Årets stadsbygge.
